Tuff dag i stallet

Idag har det varit en tuff dag i stallet. Jag kan ibland känna att barnen är för försiktiga. Dom vågar inte prova för att sedan se vad som händer. Idag har vi ännu en gång haft rykt tävling. Många barn kom till mig under tiden och sa det går inte, jag kan inte. Hästen är dum! Hästen flyttar sig inte..

Hård och ont som jag kan vara på ett bra sätt vill jag alltid att barnen ska försöka i första hand själva. Jag vill att dem ska våga försöka själva innan dem får hjälp. Det är dom som är i stallet för att lära sig och utveckla sig själva som personer också. Det gör dom enormt utan att dem själva vet om det. Så bedömningen på rykt tävlingen idag gick ut på att vara tuff! Att våga lite mera!

För er föräldrar som inte har läst Stallet- en jordnära ledarskola. Det är ren fakta om stalltjejer. Läs den! Säg till mig så ska ni få ett exemplar utav mig.
Här kommer lite ifrån häftet:

Stallet är en plats där man spottar i nävarna och hugger i. " I stallet blir man aldrig servad", som en tjej uttrycker det. Här lönar det sig flit och handlingskraft. Här gäller ordning och disciplin. Lojalitet är ett honnörsord. Allt för hästens bästa.

"...vi var små som hästskitar, men gick ändå i stora stallet, alltså vi skötte om red på stora hästar inte ponnies. Vad det handlade om egentligen? Jo det du, det handlade om hur man går från en liten hästskit till den som bestämmer...DET är vad stallet handlar om..." (från bloggen rolfner.se,2007)


Mötet med hästen
Relationen med hästen är det viktigaste för stalltjejerna. Hästen är både en kamrat och ett redskap och i mötet med hästen blir flickorna ledare. Samspelet med hästen är det som skiljer ridning från andra fritidsintressen. Eftersom hästar inte är helt ofarliga tvingas tjejerna bli tydliga och bestämda vilket i sin tur utvecklar en självbild av handling, mod och tydlighet och konsekvens.



/Camilla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0